שעון החורף והנהיגה שלנו

כולם יודעים שחשוב להכין את הרכב לחורף, אך יש גורם נוסף שמשפיע על הנהיגה, והוא לא פחות חשוב – תקופת המעבר לשעון חורף. מאחר שבסוף החודש שעבר ישראל עברה לשעון חורף, החלטנו להקדיש סקירה קצרה לנושא.

יותר תאונות קורות בחורף

בחורף מתרחשות יותר תאונות דרכים, מאחר שמזג אוויר סוער וגשום משפיע הן על תשתיות הכבישים שהם רטובים וחלקים יותר, והן על שדה הראייה. בעוד שמחקרים מצביעים על כך שלמעבר לשעון קיץ יש השפעה חיובית שמתבטאת גם בהפחתת תאונות הדרכים, המעבר לשעון חורף מגדיל את הסיכוי למעורבות בתאונות דרכים גם ללא ההשלכות של מזג האוויר החורפי.

לצד זאת, המעבר לשעון קיץ כרוך באובדן שעת שינה, ובימים הראשונים המחסור הזה בא לידי ביטוי גם על הכביש. אובדן שעת שינה אחת אולי לא נראית משמעותית, אך עייפות זו מתבטאת בפגיעה בערנות הנהגים על הכביש.

גורם נוסף שתורם לשכיחות התאונות בימים קשור למהירות הנסיעה. מחקר גילה שיום אחרי המעבר לשעון קיץ מהירות הנסיעה הממוצעת של הרכבים בכביש עולה ב-5% (בהנחה שהרכב לא בפקק). מה הסיבה לכך? חלק מהנהגים שלא היו ערים למעבר או שלא הצליחו להשכים שעה קודם, מבינים שהם מאחרים ומנסים לפצות על כך בנסיעה מהירה לעבודה.

פחות תאונות יותר שעות אור

כאמור, בשונה ממעבר משעון חורף לשעון קיץ, החזרה לשעון חורף אינה כרוכה באובדן של שעת שינה. עם זאת, כל שינוי בשעון הביולוגי ובשגרת היומיומיים משפיע על השעון הביולוגי והמאזן ההורמונלי שלנו, כך, שבהקשר הזה מומלץ להיות ערניים, גם בימים הראשונים של המעבר משעון קיץ לשעון חורף.

ההשפעה של שעון החורף על תאונות הדרכים מגיעה ממקום אחר: הקיצור בשעות האור. העובדה שהימים מתקצרים בחורף ידועה, אך המעבר החד יחסית לשעון חורף מקצר את שעות האור. התוצאה: מאות אלפי נהגים מוצאים את עצמם על הכביש בדרך הביתה, בשעות החשיכה, מה שלא רק פוגם בראייה אלא גם מקצר את זמני התגובה של הנהגים. בתמונה הסטטיסטית הגדולה ניתן לראות שבתקופת החורף נרשמת עלייה בשיעור תאונות הדרכים שהתרחשו בשעות החשיכה.

הסחות דעת סלולריות מסוכנות יותר בלילה

נהגים רבים מוצאים את עצמם חוזרים הביתה בתקופת שעון החורף, עייפים בסוף יום עבודה מאומץ. נהיגת לילה מסוכנת הרבה יותר מאשר נהיגת יום. גם בכבישים מוארים וברכב המצויד במערכת תאורה תקנית ותקינה, טווח והיקף הראייה של הנהג מצטמצם באופן דרסטי.

בלילה נהגים מזהים איומים בכביש במרחק קצר הרבה יותר מאשר ביום, מה שגם מצמצם את זמן התגובה שלהם.

כאשר מוסיפים לנקודת הפתיחה הזו משתנה בעייתי נוסף, כמו למשל שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה, הסיכוי לתאונה מזנק משמעותית. בהרבה מקרים תאונות מתרחשות בגלל אוסף של משתנים.

בשנים האחרונות הסחות הדעת הסלולריות מתגלות שוב ושוב כמשתנה שמופיע בתאונות דרכים רבות וזה כולל תאונות דרכים ליליות. אין ספק שהשילוב בין נהיגת לילה להסחות דעת סלולריות עלול להתגלות כמתכון לאסון. כרגע אין בנמצא פטנט שיכול למנוע מאתנו נהיגת לילה, אך הבשורות הטובות הן שנגד הסחות דעת סלולריות דווקא יש פטנט שכזה, פרי פיתוחה של חברת הטכנולוגיה הישראלית SaverOne.

SaverOne תקפה את הבעיה של השימוש בנייד בזמן נהיגה, בדרך מקורית. הטכנולוגיה שהחברה פיתחה מונעת שימוש באפליקציות מסוכנות במהלך הנהיגה, ובכך עוצרת את הסחת הדעת הסלולרית עוד לפני שהיא מתרחשת. פתרון זה אידיאלי בתקופת שעון קיץ ותקופת שעון חורף כאחד, ועשוי להציל חיים. סעו בזהירות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *