עמותת "איכות בשיקום" הקימה בשיתוף עם מועצת הבריאות מוקד סיוע טלפוני שיעניק מענה ראשוני, תמיכה ועזרה להורים ובני משפחה של מתמודדי נפש

לראשונה, המוקד יאוייש  על ידי בני משפחה של מתמודדים שעברו הכשרה מתאימה

בשנת 2021 חל גידול של 25% בפניות חדשות למרכזי יה"ל, 15% מהן היו בשעות אחר הצהריים והערב, בהשוואה לשנת 2020

בני משפחה של מתמודדי נפש מצויים בסיטואציה מורכבת. החיים לצד בן משפחה הסובל ממגבלה נפשית, מזמנים פעמים רבות התמודדויות מורכבות, אשר לאורך זמן ובהעדר תמיכה מתאימה מובילות למצוקה רגשית קשה בקרב בני המשפחה של המתמודד, בין אם מדובר במצב אקוטי או בסיטואציה אחרת הדורשת תיווך והתערבות.

כאשר מסגרות השיקום של המתמודדים אינן מעניקות להן מענה מספק, מן הצד האחד הם נדרשים למצוא להם פתרון הולם אחר ומן הצד השני, הם עצמם נקלעים לקשיים וזקוקים לוונטלציה (איוורור) שיסייע להם להתמודד עם הקשיים אותם הם חווים, כבני משפחה למתמודדי נפש.

לשם כך, הוקמה עמותת "איכות בשיקום" אשר שמה את הדגש על מקומה המרכזי של המשפחה בתהליך השיקום ,שיקום החיים האישיים והמשפחתיים לצד ההתמודדות עם המחלה. למצוא חוסן, משמעות והגשמה. הפעילות מתבצעת בעבודה משותפת, ברוח גישת ההחלמה בבריאות הנפש, של שלושה גורמים: המתמודד, המשפחה הגרעינית וגורמי הטיפול והשיקום.

מנתוני עמותת "איכות בשיקום" נמצא, כי במהלך השנה חל גידול של 25% בפניות החדשות שהתקבלו במרכזי יה"ל בהשוואה לנתוני שנת 2020. 15% מתוכן היו פניות בשעות אחה"צ והערב. שעות בהן המסגרות הציבוריות, כגון, המרפאות לבריאות נפש ציבוריות והמרפאות של קופות החולים אינן פעילות. עוד עולה מנתוני העמותה, כי בשנה הנוכחית נמדדה עליה של 37% בצריכת שירותי העמותה, ביניהן, פעילות פרטנית וקבוצתית.

יוזמת העמותה לפתוח מוקד סיוע טלפוני, הגיעה על רקע סגירתו של קו הסיוע הייעודי אותו הפעילה העמותה בעיצומה של המלחמה בקורונה. פניות מצד בני משפחה של מתמודדים שביקשו להמשיך ולקבל מענה בשעות הערב, הביא את הנהלת העמותה להכשיר לאיוש המוקד בנות משפחה של מתמודדים, בעלי ידע וניסיון, שיעניקו מענה וסיוע טלפוני בפריסה ארצית.

"אנו רואים חשיבות במתן מענה אישי, מיידי וישיר לבני המשפחה הנמצאים בסיטואציה משברית. מענה זה יכול לקצר שהות עם המצוקה, למנוע הסלמה בתקשורת הבין אישית עם המתמודד  ולהנגיש מידע באופן ברור במטרה להחזיר את תחושת השליטה והוודאות לבני המשפחה. לא אחת אנו מקבלים פניות מבני משפחה המבקשים הסבר על אשפוז מרצון לעומת אשפוז כפוי, ההבדלים בין מחלה סגורה ופתוחה וגם צורך לאוזן קשבת לקושי אותו הם חווים באותו הרגע", ציין בפנינו מר יוסי אלישיב, רכז מוקד הסיוע בעמותה.

 

 

 

 

 

 

המוקד יאוייש על ידי  אימהות למתמודדי נפש או בנות זוגם, אשר מכירות מקרוב את ההתמודדות המשפחתית סביב הבעיה הנפשית ועברו הכשרה לסייע לאחרים. הפעלת המוקד תאפשר להרחיב את שעות המענה, מעבר לשעות הפעילות של מרכזי יה"ל ותספק את האפשרות להתייעץ, לקבל תמיכה רגשית ולקבל מידע והכוונה בזמן אמת בנוגע לזכויות. המוקד יפעל בימי חול בלבד, בין השעות 18:00-22:00 בטלפון  03-9559596, המענה הינו ללא תשלום.

המענה יינתן בתחילה בשפה העברית ובקרוב יינתנו שירותי תרגום גם לשפות ערבית, אמהרית ורוסית.

גב' אתי בן ששון, בת משפחה של מתמודדת נפש  עם ידע מניסיון אישי שיזמה את הקמת המוקד , מסרה, כי היא רואה חשיבות רבה בהפעלת מוקד הסיוע הטלפוני של העמותה. "בני משפחה של מתמודדי נפש, נתונים לעיתים בסיטואציות קשות ומורכבות, ואין כמו אדם שחווה התמודדות דומה לשלהם בכדי לתת להם מענה ראשוני ומהיר, שייתכן ואף יציל נפש."

פעילות העמותה מתקיימת בארבעה מרכזי יה"ל בערים ראשון לציון, חדרה, כפר סבא ואשדוד ושלוחות הפועלות בערים נוספות. המרכזים ממומנים ומפוקחים על ידי משרד הבריאות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *