מקרה של כלב שבורח מבית חם ואוהב הוא נדיר מאוד אז למה ברחו עשרה כלבים בראשון לציון בתוך יממה?

"הוא בן 12 ומעולם לא עשה את זה" מספרת סילבי גולן גומבו, שכלבה אייס ברח אמש מביתו ואותר על ידי מפקחי השירות הווטרינרי "הלכתי לאסוף אותו מהכלבייה וזה לא אותו הכלב, אין לו שמחת חיים".

האזעקות ורעשי הנפץ מהיירוטים והנפילות מגבירים אצל הכלבים את תחושת הבהלה והלחץ, בין היתר כיוון ששמיעתם מפותחת מבני אדם. סיטואציה זו מובילה לא מעט כלבים לנוס ממקומם. אם הם בבית, הם עשויי לברוח מהחלון או דלת פתוחה. אם הם בחוץ, הם עשויים לרוץ בבהלה לכביש ולהסתכן בדריסה. ביממה האחרונה אותרו על ידי מפקחי השירות הווטרינרי עשרה כלבים שברחו מביתם, אחד מהם הוא אייס.

סילבי מספרת שכלבה אייס ברח עת יצאו בני המשפחה לחדר המדרגות בהישמע האזעקה "הוא פשוט יצא איתנו, ברח ולא חזר. אני מודה לשירות הווטרינרי שאיתרו לי אותו, הוא היה מבוהל ומוזר. כשהגענו הביתה, הטלוויזיה הייתה דלוקה על חדשות והשמיעו אזעקה מוקלטת, הוא קפץ מהמקום והתחיל לרעוד".

רופא השירות הווטרינרי, ד"ר תומר ניסימיאן, מעדכן שהשירות הווטרינרי יצר קשר עם משפחות הכלבים, דרך פרטי הקשר שנמצאו בשבב אותו הם נושאים. כלבה אחת אותרה עם פציעה ברגליה, היא טופלה במקום. "לרוב כלבים בורחים כשהם משוטטים בחוץ או שהם נבהלים ממשהו מקומי בבית, הפעם זיהינו רצף של מקרים ואצל כולם זה קשור לרעש האזעקה והנפץ.

השירות הווטרינרי מצרף מספר טיפים על מנת להקל על חיות המחמד בסיטואציות של אזעקות או נפילות רקטות:

1. זהו זמן טוב לוודא שהכלב משובב ומוחזק ברישיון מעודכן כנדרש, מומלץ גם להוסיף לו דסקית עם טלפון למקרה של היעלמות.

2. כאשר אינכם בבית, הקפידו על חלונות ודלתות סגורות כך שהחתול או הכלב לא ימצאו פתח לברוח דרכו במצב סטרס. אם הינכם גרים באיזור מאוים ויש לכם ממ"ד, באפשרותכם להשאיר את הכלב או החתול סגורים בממ"ד בזמן שאינכם נמצאים. במידה ותעשו כך, מומלץ להרגילם לחדר הזה ולהעביר אליו את המיטה והציוד, כך שהכלב ירגיש שם בנוח ואתם תהיו רגועים.
בכל הישארות לבד מומלץ להשאיר את הכלב עם תעסוקה (כמו קונג או חידת אוכל) ורעש ממסך (כמו מוזיקת רקע שתעמעם את רעשי החוץ) על מנת להפחית לחץ.

2. לטפו אותם, תמכו בהם. אל תקשיבו לקולות שאומרים לא ללטף כדי "ללמד אותו לעבור את זה" וכו' – הכלב כרגע מפחד מאוד ולא נמצא במצב למידה. כל מה שתוכלו לעשות זה לשים עליו יד ובטח לא לכעוס עליו אם הוא מבצע התנהגויות חלופיות מסוימות כמו השתנה מפחד.

3. תתרגלו עם הכלב "אלי" לממ"ד וחזקו אותו על כך. מומלץ להחזיק שם תמיד חטיפים שווים על מנת שברגע האמת תוכלו לקרוא לכלב במהירות מבלי להתעכב.

4. שימרו על קור רוח במידת האפשר, הכלבים סופגים מאיתנו הרבה מאוד מהתחושות. כך תוכלו לחזק האחד את השני.

5. אל תשאירו את בעלי החיים מאחור. אם יש לכם כלב קשור בחצר, זה הזמן להעביר אותו הביתה. אם יש חתול, תתרגלו איתו מראש כניסה ויציאה מהמנשא כדי שברגע האמת זה לא ייקח שעות.
טיפ לבעלי חתולים: ניתן כבר מעכשיו להרגיל אותו שהוא אוכל במנשא שלו. השאירו את המנשא פתוח והכניסו פנימה אוכל רטוב. אם אינו מוכן להיכנס, הניחו בתחילה את הצלחת ממש בקצה של המנשא, ולאט לאט הכניסו אותה בהדרגה עוד פנימה עד שיאלץ להיכנס עד הסוף כדי לאכול. אם אתם צריכים לתפוס חתול ולהכניס אותו במהירות בזמן אמת למנשא- הכינו מגבת ותפסו אותו בפעם אחת מהירה ואסרטיבית.

6. הכינו מראש את החפצים הנדרשים לכם בזמן אירוע – במידה ומדובר בכלב הכינו רצועה בהישג יד וחטיפים, במידה ומדובר בחתול – מנשא בהיכון ומגבת.

7. במידה והכלב שלכם סובל מחרדה חריגה בדקו עם הווטרינר שלכם אפשרות לטיפול תרופתי להפחתת החרדה. שהות ממושכת במצב סטרס קיצוני לא בריאה. (סימני חרדה; כלבים שרועדים, משתינים על עצמם ללא הפסקה, מריירים, אישונים מורחבים, חסרי מנוחה באופן קיצוני).

8. החזיקו תמיד מספר חירום של וטרינר בסביבתכם או של בית החולים הווטרינרי כדי שבמקרה הצורך לא תצטרכו להתחיל לחפש. במקרה של צורך בסיוע לבעל חיים במרחב הציבורי פנו למוקד העירוני במספר 106.

9. זו תקופה מורכבת ולחוצה, היו סבלניים כלפי התנהגויות של הכלב שלכם וכן ערניים – ייתכן שיגיב לא כמו שאתם מצפים או מכירים אותו, למשל במפגש עם זרים במקלט. כרגע הוא בסטרס וזה משפיע. שימרו על זהירות ובטיחות וגם על מרחק מכבד מאנשים סביבכם שחולקים איתכם את המרחב הזה בלית ברירה וניכר עליהם שהם מפחדים מבעל החיים שלכם.

10. שימרו על עצמכם ועל בעלי החיים. היו עירניים למבוגרים שגרים סביבכם (עם או בלי בעלי חיים).

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *