רפורמת סימון המזון יצאה לדרך!

רפורמת סימון המזון, צילום: משרד הבריאות

מערכת ראשון ניוז:

רפורמת סימון המזון יצאה לדרך!

שר הבריאות יעקב ליצמן: ״משרד הבריאות מצליח להשפיע באופן אדיר על התזונה של אזרחי המדינה, מה שישליך באופן ישיר על איכות החיים והבריאות של כולנו."

במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום בצהריים בלשכת הבריאות בתל אביב השיקו במשרד הבריאות את הרפורמה באופן רשמי.

שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן אמר: "“מדובר ברפורמה חשובה שהובלנו לטובת בריאות אזרחי ישראל, מתוך הבנה כי לציבור הצרכנים יש זכות בסיסית לקבל מידע לגבי ערכי הבריאות שמוגשים לנו במוצרים שאנו רוכשים. אני גאה במהלך הגדול הזה בו משרד הבריאות מצליח להשפיע באופן אדיר על התזונה של אזרחי המדינה, מה שישליך באופן ישיר על איכות החיים והבריאות של כולנו. מטרת סימון המזון לסייע לאזרחי ישראל לשמור על תזונה נכונה ומניעת השמנה, סוכרת ותחלואה. מהיום, זה בידינו ובכך נגביר את מודעות הציבור צורך בשינוי הרגלי תזונה, בייחוד לילדים״.

״אני מברך את ועדת האסדרה במזון בראשות מנכ”ל משרד הבריאות מר משה בר סימן טוב, שהובילה את המהלך הדרמטי לשלביו השונים עד שהגענו לסיום התהליך המיוחל. אני מודה לתעשיינים וכל גורמי המשק ששותפים איתנו בתהליך הלאומי שעליו הכרזנו למען מניעת תחלואה, הגברת המודעות לבריאות, ולשינוי הרגלי התזונה בקרב הציבור".

רפורמת סימון המזון, צילום: משרד הבריאות

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב הוסיף: "זהו יום חג עבור בריאות הציבור ואנחנו מברכים את כל השותפים שהיו לנו במהלך הדרך, חברי ועדת האסדרה, חברי ועדת הבריאות בכנסת דאז ומי שעמד בראשה דאז אללוף, וכמובן לשר הבריאות יעקב ליצמן שללא היוזמה והכניסה שלו בעולם ׳הג׳אנק פוד׳ שום דבר לא היה קורה״.

״חשוב לזכור שהמדבקות האדומות הן תחילתו של תהליך ודרך שהתחלנו לפני כשלוש שנים, והיא לא הולכת להסתיים עכשיו, יהיו עוד צעדים רבים וחלוציים שאנחנו הולכים לנקוט בהם יחד עם הציבור, כי הוא בסופו של דבר הלקוח הכי חשוב שלנו״.

כאמור החל מיום רביעי הקרוב (תאריך 01.01.2020) תיכנס לתוקפה רפורמת סימון המזון המזיק, שמחייבת סימון של מוצרי מזון ומשקאות המכילים כמויות גדולות של נתרן, סוכר או שומן רווי. הרפורמה שיזם שר הבריאות יעקב ליצמן, יוצאת לדרך לאחר תהליך ארוך ומושכל שהחל עוד לפני כשנתיים והתקבל במסגרת וועדת האסדרה.

אותה וועדה אשר יזם שר הבריאות ועמד בראשותה מנכ"ל המשרד הביאה המלצות לסימון מזון במדבקות אדומות וירוקות על פי ערכי תזונה. אותן המלצות עברו בכנסת ישראל לאחר דיונים ארוכים וממושכים, וכן לאחר היוועצות עם הציבור ובשיתוף עם התעשייה.
הרפורמה קובעת למעשה תקנות סימון אשר מטרתן להנגיש מידע על הערך התזונתי של מזון ארוז ולסייע לצרכנים בבחירת מזונות ההולמים את עקרונות התזונה הנכונה, כפי שמומלצת בישראל.

לרגל הרפורמה והיכנס התקנות לתוקף יוצא משרד הבריאות גם במסע פרסום ("קמפיין") הסברה נרחב בכל אמצעי התקשורת השונים גם בטלוויזיה, ברדיו וכן ברשתות החברתיות, בהפקת לשכת הפרסום הממשלתית. מסע הפרסום כולל, סרטון באורך דקה – שישודר בכל אותן ערוצי מידע שצוינו. הסרטון גם מתורגם לערבית, רוסית, אמהרית וישודר בשידורי הטלוויזיה בהתאם.

רפורמת סימון המזון, צילום: משרד הבריאות

עמוד נחיתה מותאם לטלפון הנייד באתר משרד הבריאות ובאתר "אפשריבריא" ובו המידע והכללים וסימון מזון ולשימוש בסמלים.

קישור לאתר:
https://www.efsharibari.gov.il/eat-healthy/buy-healthy-food/food-labeling/

כמו כן, יפורסמו מודעות בעיתונים בעברית ובערבית.
דוגמאות לסימון:
הסימון האדום: יעשה באופן ברור באמצעות סמלים המיידעים כי המזון מכיל כמות גבוהה של נתרן (מלח), סוכרים או חומצות שומן רוויות (שומנים).

את הסימונים האדומים מחויבים היצרנים להוסיף למוצרים המכילים כמויות גדולות מערכי הסף שנקבעו לסוכר, שומן רווי ו/או נתרן.

הסימון הירוק: אינו סימון חובה, היצרנים יכולים להוסיף למוצרי מזון במידה והם עומדים בתנאים שקבעה ועדה מדעית, הנובעים מהמלצות התזונה של משרד הבריאות.

הרפורמה קובעת תקנות סימון אשר מטרתן להנגיש מידע על הערך התזונתי של מזון ארוז ולסייע לצרכנים בבחירת מזונות ההולמים את עקרונות התזונה הנכונה, כפי שמומלצת בישראל.

הסימון האדום: יעשה באופן ברור באמצעות סמלים המיידעים כי המזון מכיל כמות גבוהה של נתרן (מלח), סוכרים או חומצות שומן רוויות (שומנים).

את הסימונים האדומים מחויבים היצרנים להוסיף למוצרים המכילים כמויות גדולות מערכי הסף שנקבעו לסוכר, שומן רווי ו/או נתרן.

הסימון הירוק: אינו סימון חובה, היצרנים יכולים להוסיף למוצרי מזון במידה והם עומדים בתנאים שקבעה ועדה מדעית, הנובעים מהמלצות התזונה של משרד הבריאות.

תקנות סימון המזון קובעות כי  המוצרים שייובאו או ייוצרו אחרי תאריך זה יחויבו בסימון אדום בחזית האריזה ושינוי מאחורי האריזה של כמויות סוכר בכפיות והבלטה של קלוריות שומן רווי נתרן וסוכר .

רקע:
השמנה והמחלות הכרוניות הקשורות אליה, ובהן סוכרת, מחלות לב, כלי דם וסרטן, מהווים את גורמי התמותה והתחלואה המובילים בישראל. בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בשכיחות ההשמנה: כ- 30% מן הילדים בכיתות ז', וכ- 60% מן המבוגרים סובלים מעודף משקל והשמנה. כ- 9.7% סובלים מסוכרת ובקרב אוכלוסיות עניות, השיעור מגיע עד לכדי 25% .תזונה ולפעילות הגופנית יש השפעה מכרעת על היווצרות מחלות אלו. במהלך 50 השנים האחרונות, הרכב המזון שינה צורה ומרקם, והפך למעובד ואולטרה מעובד. מזונות אלו הם -בעלי יכולת השבעה נמוכה, דלים בערכים תזונתיים, פעמים רבות נטולי ערך תזונתי כלל, ובעלי דחיסות קלורית גבוהה מאוד.

השילוב של זמינות גבוהה למזון מעובד עם שיווק מסיבי, הביאו לעלייה בצריכה הקלורית.
שינוי בהרכב התזונתי, תוך צריכת יתר של סוכר, נתרן, שומן רווי וגם תוספי מזון שונים המשפרים נראות, טעימות, מרקם ועוד, הובילו להשמנה ולתחלואה הנלווית אליה. בנוסף, המזונות איבדו חלקים ניכרים מערכם התזונתי, כגון: הסיבים הטבעיים, הוויטמינים והמינרלים אשר הלכו לאיבוד בתהליך העיבוד.

מתוך הבנה שיש לטפל בנושא זה, הוקמה ועדה אסדרה תזונתית לקידום סביבה תזונתית בריאה לאוכלוסיה בישראל, בראשות מר משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות. הועדה שהוקמה כללה, נציגים של משרדי ממשלה שונים, נציגי האקדמיה, אנשי מקצוע, נציגי התעשייה ונציגי ציבור. הועדה פעלה בשקיפות מלאה. הוזמנו מומחים מקומיים ובין לאומיים להצגת ניסיונם בתחום האסדרה התזונתית. ואף נעשה תהליך שיתוף ציבור וקבוצות מיקוד. הועדה הגישה את המלצותיה לחקיקה ולאסדרה של נושאים מקדמי תזונה בריאה.

ההמלצה המובילה של הועדה היתה בנושא סימון מזון.
להלן תוצאות המלצות הועדה לסימון אינפורמטיבי ושיפוטי בחזית האריזה:
א. נקבע בתקנות חובת סימון שיפוטי "שלילי" בחזית האריזה: כאשר מוצרי מזון מכילים סוכר, שומן רווי ו/או נתרן  ברמה מעל ערכי סף שנקבעו,  יסומנו בתו שיכיל את הנוסח: "מכיל כמות גבוהה של  (שם רכיב)". ייתכנו עד 3 תווים לכל סוג מזון . המלצת הוועדה: בדומה למודל בצ'ילה להתחיל עם 3 רכיבים תזונתיים: סוכר, מלח ושומן רווי בעקבות היקף צריכתם הגבוה והשפעתם השלילית על הבריאות.
ב. ניתנה המלצה לסימון שיפוטי "חיובי" בחזית האריזה: סימון מוצר מזון אשר הרכבו מתאים להמלצות התזונה של משרד הבריאות.

טבלת התנאים לסמל ירוק נמצאת בקישור שלהלן: מסמך התנאים לסימון מזון בסמל ירוק. קבוצות המזון לסמל הירוק כוללות את הקבוצות הבאות: חלב, יוגורטים, גבינות, טופו, משקה סויה, שמנים צמחיים מסוימים, זרעים ואגוזים, דגנים, קטניות, טחינה, סלט טחינה, דגים, ביצים, עופות, פירות וירקות. לכל קבוצת מזון נקבע פרופיל תזונתי נפרד המהווה את התנאים לקבלת הסמל. חלקם יסומנו בסמל על האריזה וחלקם בסימוני מדף.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *